Tips en Tricks

 

Tip #1 Weet waar de organisatie naar op zoek is

Het is belangrijk om te weten waar een organisatie naar op zoek is, en of jij daarin kan helpen. Dit kun je natuurlijk deels achterhalen door een goede voorbereiding (op de site kijken, met een consultant sparren etc.), maar je komt hier nog veel beter achter door veel open vragen te stellen tijdens een gesprek. Denk aan vragen als: Wat voor profiel zoeken jullie? Hoe past dit binnen de organisatie? Hoe wordt deze positie op dit moment ingevuld? Wat zijn de belangrijkste vereisten van de ideale kandidaat?

Wanneer je weet waar een organisatie naar op zoek is, kun je daar op inspelen. Je kunt aangeven waar jij wel of geen raakvlakken ziet met je werkverleden en ambities. Op deze manier ontstaat een gelijkwaardig gesprek, waarin zowel de organisatie als jijzelf kan onderzoeken of er een match is.

 

Tip #2. Weet hoe je wordt beoordeeld

Een sollicitatiebeoordeling bestaat grofweg uit 3 componenten: inhoud, persoon en fit.

Inhoud (wat je kan c.q. hebt gedaan in het verleden) is deels al opgesomd in je C.V. en op jouw LinkedIn-profiel. Deze informatie is echter zeer beknopt (als het goed is). Pas in een gesprek kun jij de relevante informatie uitgebreid toelichten. Weet op voorhand wat je wilt vertellen en hoe je dit gaat brengen. Weet welke voorbeelden je gaat geven en geef goed aan wat jouw meerwaarde is geweest of kan zijn. Bij het maken van case geldt; bereid je goed voor en geef altijd iets extra’s. Maak duidelijk wat in je huis hebt; beter te veel, dan te weinig.

Als de inhoud goed is, is het minstens zo belangrijk welke persoon die inhoud komt brengen. Wat voor type persoon ben je? Hoe werk jij samen? Wat zijn sterke en minder sterke eigenschappen? Waar blijkt dat uit? Dit zijn moeilijke vragen om te beantwoorden voor jezelf. Denk hier dus op voorhand goed over na en vraag vooral ook je omgeving om input.

En dan het derde component; de fit tussen jou en de organisatie. Hier kun je eigenlijk weinig aan doen. Het past, of het past niet. Dit gaat vaak op gevoel. Wees dus vooral jezelf!

 

Tip #3. Schrijf vragen en antwoorden uit

Welke vragen zou jij stellen als er iemand bij jou komt solliciteren? Welke informatie heb je nodig om te bepalen of iemand geschikt is voor de job? Schrijf al die vragen op en beantwoord deze. Niet in je hoofd maar op papier. Op deze manier dwing je jezelf om goed na te denken over de antwoorden en om goede voorbeelden te geven. Zo kom je tijdens het gesprek niet voor verrassingen te staan. Dit zorgt er ook voor dat je alleen relevantie informatie aan bod laat komen.

Als je alles hebt uitgeschreven kun je de vragen gaan clusteren; vragen over de functie, vragen over je persoonlijkheid, vragen over de organisatie, vragen over de manier van managen, vragen over arbeidsvoorwaarden etc.

Vervolgens weet je per onderwerp wat je wilt gaan vertellen (inclusief voorbeelden). Op deze manier zorg je er voor dat je grip houdt in het gesprek. Je weet immers precies wat je op welk moment in het gesprek duidelijk wilt maken, en kunt hier tijdens het gesprek ook op aansturen.

 

Tip #4. Gebruik de STAR-methodiek bij voorbeelden

STAR is de afkorting voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat.

Gebruik deze methode bij elk voorbeeld dat je geeft. Op deze manier krijg je een overzichtelijk en helder verhaal. Je neemt hierdoor de gesprekspartner makkelijk mee in jouw voorbeelden.

Voorbeeld:

Situatie: Toen ik werkzaam was bij bedrijf X,
Taak: was ik verantwoordelijk voor de conversie van de website.
Actie: Uit eigen beweging voerde ik wekelijks een A/B-test uit,
Resultaat: dit leidde tot een conversie verhoging van X-%.

 

Tip #5. Wees kritisch

Vaak bestaat een sollicitatieprocedure maar uit 2 of 3 gesprekken. Zowel voor de organisatie als voor de sollicitant is dit het enige moment waarin beide partijen kunnen achterhalen of er een fit is. Dat is ook de reden dat organisaties vaak kritisch zijn en precies willen weten wat je in het verleden hebt gedaan en hoe dit zou passen in de openstaande functie en binnen de organisatie. De organisatie staat stelt zich dus kritisch op, maar wees ook als sollicitant kritisch naar de organisatie toe. Bedenk voorafgaand wat je sowieso te weten wilt komen van je gesprekspartner. Key is nog steeds: stel veel vragen en vraag door. Zorg er voor dat al je vragen zijn beantwoord (en meer…).